18 May 2008

Perjalanan yang Berpedoman

Aku melihat kenangan
yang banyak mewarnai kehidupan
hitam putih memberikan kedamaian
bahagia yang tak hilang
walaupun pelbagai benturan
menghadang iltizam

aku menelaah pengalaman
setahun berlalu membajukanku rindu
yang tak pernah berlalu begitu syahdu
melainkan kekal mengharum
menajamkan mata kasih
menghafal makna yang menjelma
dari warna sabar dan cekal peribadi

aku membaca satu persatu dirimu
aku sering belajar dari ilmu yang tak ada
tetapi semakin kurasai jelmaan
yang padu dalam kalbu
rasa amat dalam mencengkam
sengsara nikmat ini lebih sengsara
sambil harummu memaut rasa

aku semakin kuat dan teguh
memelihara wajahku yang abadi utuh
lebih berani bermain di taman itu
kubentengi rasa yang dalam
difahami Tuhan
aku bertaqarub memohon ehsan
pada perjalanan yang berpedoman
kehidupan yang jauh di hadapan.


Kampung Lumadan,
Beaufort, Sabah.
2 Syawal 1422 Hijrah.